استرجاع كلمة المرور طلب كود تفعيل العضوية تفعيل العضوية قوانين المنتدى
العودة   MaSTeR GYM نادي كمال الاجسام , بناء الاجسام > كمال الاجسام > نادي رياضة كمال الاجسام

التسجيل السريع مُتاح
عزيزي الزائر . وفي حال رغبتم بالإنضمام إلى أسرتنا في المنتدى ينبغي عليكم ،التسجيل!

اسم المستخدم: كلمة المرور: تأكيد كلمة المرور: البريد الالكتروني: تأكيد البريد:
موافق على شروط المنتدى 

اهميه القطنيه

نادي يقدم لك تمارين ونصائح معتمدة في رياضة كمال الاجسام لبناء اجسام صحيحة ومتناسقة

انشر الموضوع

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-08-2011, 02:56 AM   المشاركة رقم: 1 (permalink)
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو مجتهد
الرتبة

البيانات
العضوية: 3838
اخر زياره : [+]

التوقيت

الإتصالات
الحالة:
توربيد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : نادي رياضة كمال الاجسام

اغلفة فيس بوك

القطنيه هى منطقه عضلات الظهر السفلى ( lower back spin ) انا بعتبر القطنيه اهم عضله فى الظهر و اللى بسببها تقدر تعمل ظهر قوى و رجل اقوى
فى مقوله عاجبانى بتقول ( اذا كان لديك ظهر قوى فأنت لديك جسد قوى )
القطنيه او الرفعه الميته مش هاقول كل الناس بس معظم الناس بتهملها جدا او بتلعبها بس مش بالاداء الكافى لموازنتها بباقى العضلات و معتبرينها عضله زيها زى الباى او التراى

بس اللى هم مش عارفينه ان القطنيه بيعتمد عليها عضلات كتير فى الجسم
1- و انت بتلعب باى لو القطانيه مش جامده عمرك و مستحيل هاتحط وزن جامد تلعب بيه و طبعا ظهرك هايتمرجح زى ماتكون بتلعب باليه :) و ده اكبر غلط لكن لو القطنيه جامده هاتقدر تتفادى الموضوع ده ان شاء الله

2- فى تمرين الكتف مش هاتعرف تزود وزن بالمثل لانك كل اما تزود وزن و انت بتلعب كتف هاتتنى ظهرك جامد و هتأثر على القطانيه لو هى ضعيفه احتمال تعرضك للاصابه شئ كبيير

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

3- فى تمرين البار فى الظهر لو القطانيه ضعيه يبقى انسى انك تلعب بوزن جامد

4- دى بعتبرها اهم حاجه بصراحه لان الاصابه جاتلى من النقطه دى اللى هى تمرين الاسكوات انا عندى القطنيه ضعيفه و و كنت حاطت وزن زياده اوى و بعد اما خلصت التمرين والله ماكنتش قادر افرد ظهرى لفوق لييييييييه لان التمرين ده كل التحميل بتاعى مش على رجلى لا ده على القطنيه و بما انها ضعيفه فا ماستحملتش الوزن و جالى فيها الاصابه وانا كنت فاكر ان الاصابه كلها 3 ايام و هاتروح بس اللى انا فيه ده كتيير اوى :) :)

مميزاتك لو القطنيه عندك جامده
1- انا بعتبر بصراحه ان القطانيه هى اللى شايله الظهر يعنى هى العمود بتاع الظهر ده غير الشكل الجمالى و رسمة الظهر من الاسفل

2- تمرين القطنيه بيساعدك على عدم التعب اثناء الجلوس امام الكمبيوتر لفترات كبيره

3- القطنيه تخليك تقدر تلعب ترابيس بالبار بأوزان جامده و كذلك الباى و الكتف و الرجل و الظهر

فى اخر كلامى احب اقول شوية نصائح على القطنيه ( Dead Lift
)

1 اهم تمارين اكساب القوة العضلية و ايضا اكثر تمرين يقوى العمود الفقري و عضلات الظهر

2 طبعا بدء وزن خفيف للغاية و الحرص عند تزويد الاوزان في المجاميع التاليه

3 اكيد لااااااااازم حزام الظهر اهم من البار اللى بتدرب بيه نفسه في التمرين ده و كذلك فى تمرين الرجل بالبار

4 دائما ظهرك مستقيم و على شكل حرف S للداخل و يستحسن وجد زميل يراقب الاداء و يتدخل لتعديلة اذا وجب

5 نفس الكلام بالنسبة للرقبة و النظر للامام مباشرا

6 عدم المبالغة في الرجوع بالظهر للخلف عقب الوقوف بالوزن فالتمرين اصلا يبداء من نقطة الوصول بالوزن اسفل الركبتين الى الاستقامة الكاملة و يمكن الرجوع قليلا للغاية للخلف لزيادة الحمل و هذا للمستويات المتقدمة و اما المبتديء اقل من عام فلا يستحسن به الرجوع الزائد عن الاستقامة فقط قم بعصر عضلات القطانية عند الاستقامة الكاملة

6 للحصول على استفادة قصوى من هذا التمرين يتم اداءة في اول التمرين او ثاني تمرينه

و دى صور اطالات ممكن تعملها قبل التمرين لتفادى الاصابات

عرض البوم صور توربيد   رد مع اقتباس